T.I.A. This Is Africa - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Iris Heerwaarden - WaarBenJij.nu T.I.A. This Is Africa - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Iris Heerwaarden - WaarBenJij.nu

T.I.A. This Is Africa

Door: Iris van Heerwaarden

Blijf op de hoogte en volg Iris

09 Oktober 2016 | Zuid-Afrika, South Africa

Ik ben inmiddels al weer 4 weken hier en ik heb al zooo veel dingen meegemaakt!
Het is geweldig om zo’n lange tijd hier te zijn, maar het voelt echt alsof de tijd voorbij vliegt. Ik zit nu op de helft van mijn verblijf in St Lucia en we leren de cultuur nu steeds beter kennen. Dat heeft hele leuke kanten, maar ook minder leuke kanten. De Zulu-cultuur is heel erg gastvrij, blij met wat ze hebben, lachen altijd en bedanken je heel veel. Ze nemen ook echt de tijd voor alles en een uur wachten op een gesprek tussen twee Zulu-ladies vinden ze hier heel normaal. Beetje irritant soms, maar je raakt eraan gewend haha. Dat is ook het moment dat je moet denken: T.I.A. This Is Africa!

Zoals ik al eerder heb gezegd is hier echt armoede, kleine houten huisjes, slecht eten, kleding met gaten en hele hele slechte gezondheidszorg. Met Home Based Care, een soort thuiszorg, heb ik mensen meegemaakt met de meest afschuwelijke wonden waar gewoon niet naar wordt gekeken in de kliniek. Als iemand naar het ziekenhuis moet, kan hij er als het spoed is gratis met een ambulance naar toe gebracht worden. Dit willen mensen vaak niet, want dan hebben ze geen geld voor de weg terug en gaan ze daarom maar gewoon niet naar het ziekenhuis. En reken er dan maar op dat zo’n mega wond geïnfecteerd raakt door slechte hygiëne en de houten huisjes met gaten er in. Allemaal best wel heftig, maar wel echt de realiteit hier.
Het voelt echt alsof we vrijdag een leven hebben gered, omdat we aan een vrouw met COPD en nog maar een long een machine hebben gegeven waardoor ze beter kan ademen. We kwamen echt precies op tijd bij het huis om haar op te pikken en vervolgens met 50 km per uur over de zandweggetjes van Khula te crossen op weg naar de kliniek!! Heel erg bedankt voor de donatie van de machine pap!!

Ik geniet zo zo zo ontzettend erg hier!! Ons dorp is omringd door een wildlife park en het strand, dus echt genoeg te doen! We zijn op safari geweest, hebben een nijlpaarden en krokodillen tour op de rivier hier gedaan, walvissen gekeken, gewandeld door een game reserve, traditioneel feest in de community meegemaakt waar ik de maag van een koe heb geproefd…… en natuurlijk gaan we ook wel eens gezellig naar een café om de lekkerste cocktails te drinken en te dansen;)

Lieve Linsey is vandaag op het vliegtuig gestapt weer terug naar Nederland, we gaan je missen crazy Dutchie!!

Ik hoop dat het in Nederland ook allemaal goed gaat en dat het nog een tijdje mooi weer blijft, want hier is het weer meestal slecht en veel regen… Maar als het dan warm is, dan is het ook echt heeeerlijk!!

Dikke kus voor iedereen xxxx

  • 09 Oktober 2016 - 15:39

    Bas:

    en hoe staat t met de boys?

  • 09 Oktober 2016 - 17:06

    Rachel:

    Super gaaf om te lezen dat je het zo naar je zin hebt!

  • 11 Oktober 2016 - 22:51

    Marjan :

    Hi lieverd, wat heerlijk om je ervaringen te lezen en ik kan me zo voorstellen dat je het naar je zin hebt. Ook al zijn de situaties waarin je terechtkomt ongetwijfeld vaak confronterend.
    Gelukkig zie en lees ik dat de balans tussen in- en ontspanning goed geregeld is

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Hoi hoi! Hier kunnen jullie mijn reis in Zuid-Afrika een beetje volgen!

Actief sinds 06 Sept. 2016
Verslag gelezen: 1541
Totaal aantal bezoekers 4779

Voorgaande reizen:

10 September 2016 - 10 December 2016

Zuid-Afrika!!

Landen bezocht: